ANDA BELUM DITIMPA MUSIBAH..

Bak kata pepatah  “sediakan payung sebelum hujan” dan “janganlah sudah terhantuk baru nak terngadah”

Pepatah melayu ini menceritakan bertapa pentingnya kita melakukan perancangan dan persiapana untuk mengharungi kesukaran yang tidak dijangka..

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“Dan (pada suatu hari) raja Mesir berkata: ‘Sesungguhnya aku mimpi melihat; tujuh ekor lembu yang gemimagesCA4SIIQQuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus, dan aku melihat tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau dan tujuh tangkai lagi yang kering.

Wahai ketua-ketua kaum (yang hadir), terangkanlah kepadaku tentang mimpiku ini, kalau kamu orang-orang yang pandai menta’birkan mimpi’. Mereka menjawab: ‘Yang demikian itu ialah mimpi-mimpi yang bercampur aduk, dan kami bukanlah orang-orang yang mengetahui mimpi (yang sedemikian) itu’. Dan (pada saat itu) berkatalah orang yang terselamat di antara mereka yang berdua itu, dan yang baharu teringat (akan pesanan Yusuf) sesudah berlaku sesuatu masa yang lanjut: ‘Aku akan memberitahu kepada kamu ta’birnya. Oleh itu hantarlah daku pergi (kepada orang yang mengetahui ta’birnya)’. (Setelah ia berjumpa dengan Yusuf, berkatalah ia); “Yusuf, wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! Ta’birkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat): tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujug ekor lembu yang kurus; dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering; (ta’birkanlah) supaya aku kembali kepada orang-orang yang mengutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui ta’birnya’. Yusuf menjawab: ‘Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan’. ‘Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun yang bersangatan kemaraunya, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih)’. ‘Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya).” (Surah Yusuf: 43-49)

Kematian adalah satu kepastian, dan kita semua akan memaluinya. Kita akan pergi meninggalkan segala-galanya yang ada di alam dunia ini..Harta, anak-anak, ister, kawan-kawan..semuanya akan kita tinggalkan..

Sudah cukupkah bekalan untuk kita bawa ke sana???dan sudah cukupkah bekalan untuk kita tinggalkan pada isteri, anak-anak, atau ibu bapa kita ….

Sertailah takaful sebagai perlindungan diri dan orang yang anda sayangi..Sedikit yang anda keluarkan hari ini, boleh menjadi perawat dikala duka kemudian hari…

Moga bermanfaat..keluargaimagesCAZDPD97

 

By mudahtakaful

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s